Samlende visuell identitet
AF Gruppen var tidligere et arbeidsfellesskap bestående av flere uavhengige entreprenører. Da selskapet ble omstrukturert i 2006 ble King Design kontaktet for å samle AF under en felles visuell identitet. 
Logoen med sin særegen «AF» ble modernisert og fargene justert for å gi et tydeligere og mer harmonisk uttrykk. Sammen med et solid system for synliggjøring av gruppens ulike virksomhetsområder og bedrifter ble dette viktige faktor for suksess når flere selskapskulturer skulle samles under samme visuelle identitet.
Strategisk verktøy
AF Gruppens visuelle identitet er et strategisk verktøy som har utviklet seg sammen med selskapet og vært en viktig bidragsyter til at AF Gruppen har blitt en av de mest kjente merkevarene innenfor entreprenørbransjen. 
Den visuelle identiteten er implementert på alle relevante touchpoints fra skiltsystemer, bildekor og byggeplasser til digitale flater og markedsmateriell. Den visuelle identiteten er dokumentert i en designmanual som er integrert i AF Gruppens nettside.
«AF Gruppen har benyttet King Design til fornying og videreutvikling av vår visuelle identitet siden 2006. Jeg vil spesielt fremheve faglig kompetanse, struktur og forståelse for våre behov. De er nyttige sparringspartnere, har gjennomføringskraft og er fleksible.»
Wibecke Brusdal, Kommunikasjonsdirektør AF Gruppen
Økt kjennskap og prestisjetunge prosjekter
Gjennom en rekke prestisjetunge prosjekter som bl.a Sørenga og Nasjonalmuseet i Oslo, og sponsing av skiskytterene våre, har AF Gruppen blitt stadig mer kjent og ettertraktet både som entreprenør, kompetansemiljø og arbeidsgiver. 
Den visuelle identiteten har vært en viktig bidragsyter til dette og gjør at AF Gruppen fremstår med en profesjonell og helhetlig visuell kommunikasjon på alle flater.
HMS arbeid 
AF Gruppen jobber målrettet med å styrke HMS-arbeidet og superhelten «Alf» har vært svært viktig for å gjøre budskapet tilgjengelig og morsomt. King Design har sammen med illustratør Anne Brit Meese, utviklet Alf til å bli en flittig personlighet som alltid passer på de ansatte på byggeplassen.
Våre løsninger er synlige på byggeplasser over hele landet, i konsernets helseveiledninger og i HMS-håndboken som er oversatt til 7 språk.
Stort konsern med mange behov
En visuell identitet for et stort konsern som AF Gruppen skal fungere på mange flater og nå mange målgrupper. Derfor er det svært viktig at den visuelle identiteten oppleves som helhetlig og samlende enten den ses på byggeplassen, på nettsiden eller i sponsorsammenheng.
Kontakt oss for en prat om hvordan vi kan hjelpe deg å utvikle en helhetlig visuell identitet.
Michael King
michael@kingdesign.no
+47 928 31 337